قهوه

قهوه جوش یا جذوه چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با شیر جوش چیست؟!

قهوه جوش یا جذوه چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با شیر جوش چیست؟!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انتخاب قهوه جوش یا همان جذوه به انتخاب و سلیقه افراد است، برخی از افراد برای دم کردن قهوه، جذوه و برخی دیگر موکاپات و دیگر وسایل را برای دم کردن قهوه انتخاب می‌کنند.
آشنایی با قهوه جوش

قهوه یک نوشیدنی منحصر به ‌فرد بوده و به همین خاطر نسبت به دیگر نوشیدنی‌ها طرفداران بیشتری در سطح جهان دارد. این نوشیدنی ابتدا به صورت دانه‌های سبز برداشت و پس از انجام مراحل مختلف بر روی آن وارد بازار می‌شود. پس از ورود این محصول به بازار، مصرف کننده برای داشتن یک روز فوق‌العاده اقدام به خرید قهوه می‌کند، سپس برای نوشیدن با کمک قهوه جوش آن را در کمترین زمان ممکن دم و میل می‌کنند. آشنایی با قهوه جوش و سایر ابزارهای مربوط به قهوه می‌تواند به شما در تهیه یک قهوه ناب کمک کند.

انتخاب قهوه جوش یا همان جذوه به انتخاب و سلیقه افراد است، برخی از افراد برای دم کردن قهوه، جذوه و برخی دیگر موکاپات و دیگر وسایل را برای دم کردن قهوه انتخاب می‌کنند. این وسیله‌ها دارای تفاوت‌هایی با یک دیگر هستند، ولی وجه مشترک همه آن‌ها این است که می‌توان با کمک آن قهوه را دم کرد. همچنین، قهوه جوش با شیرجوش دارای تفاوت‌هایی است؛ به همین علت در زمان خرید توصیه می‌شود حتما دقت کافی را به کار بگیرید تا به جای قهوه جوش، شیرجوش خریداری نکنید. برای آشنایی با قهوه جوش و تفاوت قهوه با شیرجوش در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با قهوه جوش

تفاوت قهوه جوش با شیرجوش

از آن‌‌جایی که این دو وسیله با یک دیگر دارای شباهت و تفاوت‌هایی اساسی است، ولی در حال حاضر برخی از آنلاین شاپ‌ها اقدام به فروش شیرجوش به جای قهوه جوش کرده‌اند از این رو، لازم است تفاوت و شباهت این دو محصول را برای آشنایی با قهوه جوش و شیرجوش و همچنین تفاوت قهوه جوش و شیرجوش مورد بررسی قرار دهیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های قهوه جوش که با کمک آن می‌توان آن را از شیرجوش به راحتی تشخیص داد عبارت‌اند از:

  • قهوه جوش یا همان جذوه، معمولا ساخته شده از جنس مس است؛ چون گرما را به بهترین شکل ممکن انتقال می‌دهد. جذوه به بهترین نحو چکش کاری و به آن یک دسته چوبی بلند وصل شده است.
  • از دیگر ویژگی و تفاوت قهوه جوش با شیرجوش می‌توان به عدم یکسان بودن کف و گردنه قهوه جوش نسبت به شیرجوش اشاره کرد.
  • حداقل قطر کف جذوه به دهانه باید ۱ الی ۱.۵ باشد. 
  • درحال حاضر تنوع در تولید و سایز قهوه جوش بسیار زیاد شده است؛ به گونه‌ای که گاهی اوقات از آلومینیوم و سرامیک در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. امروزه برخی از قهوه جوش‌های موجود در بازار از جنس استیل ضد زنگ می‌باشند، این قهوه جوش‌ها باعث ایجاد تغییر در عطر و طعم قهوه نمی‌شوند.
  • حین دم کردن قهوه، کف زیادی بر روی آن جمع می‌شود، این مورد نیز در شیرجوش قابل رویت است و جزء ویژگی‌های مشترک هر دو این وسیله‌ها به حساب می‌آید، ولی شیرجوش نمی‌تواند به بهترین نحو قهوه را دم کنید؛ زیرا کف و گردنه شیرجوش یک اندازه است و نمی‌تواند با فشرده سازی، قهوه را بهترین شکل دم کند.
  • برای دم کردن قهوه، باید جذوه را بر روی حرارت مستقیم، المنت‌های برقی یا اجاق برقی قرار دهید، تا حرارت به طور یکسان به محتویات درون قهوه جوش برسد.

اصلی‌ترین ویژگی‌های شیرجوش که با کمک آن می‌توان آن را از جذوه تشخیص داد، شامل موارد زیر هستند:

  • برای آشنایی با قهوه جوش باید بدانید که کارایی شیرجوش همانند جذوه است با این تفاوت که کف جذوه پهن و قسمت بالایی آن باریک است؛ درحالی که این مورد درمورد شیرجوش صدق نمی‌کند.
  • موادی که در تولید شیرجوش به کار رفته است، دارای تفاوت اساسی با قهوه جوش می‌باشد؛ چون معمولا جنس به کار رفته در آن از چدن، آلومینیوم یا استیل است.
  • مسلما با شیر جوش نمی‌توان قهوه را به بهترین شکل دم کرد؛ چرا که کف ایجاد شده بر روی آن باعث فشرده سازی قهوه و بهبود کیفیت می‌شود؛ بنایراین این انتظار را نباید از شیرجوش داشته باشید.
  • طعم قهوه دم شده با شیرجوش یا جذوه، زمین تا آسمان با یک دیگر فرق دارد، پس به جرأت می‌توان گفت نمی‌توان در این زمینه این دو وسیله را با یک دیگر مقایسه و یا حتی بجای یک دیگر جایگزین کرد، این مورد را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت قهوه جوش با شیرجوش در نظر گرفت.
آشنایی با قهوه جوش

نحوه دم کردن قهوه با جذوه

دم کردن قهوه روش و اصول خاصی دارد که در صورت توجه نکردن به آن‌ها ممکن است، نوشیدنی بی کیفیتی تهیه کنید. برای تهیه قهوه با جذوه، ابتدا مقداری آب باتوجه به حجم جذوه و تعداد اعضا، درون قهوه جوش بریزید، سپس باتوجه به مقدار تعیین شده، به ازای هر فنجان یک قاشق مربا خوری پودر قهوه به آب درون قهوه جوش اضافه کنید. در مرحله بعد اگر تمایل به استفاده از شیرین کننده دارید مقداری شکر را درون جذوه بریزید، مواظب باشید به میزان کافی شکر بریزید تا طعم بی‌نظیر قهوه و کیفیت آن از بین نرود، البته برخی از افراد قهوه را بدون شیرین کننده میل می‌کنند که بحث این افراد جدا است و نباید در زمان دم کردن از شیرین کننده استفاده نمایند.

پس از انجام دادن این مراحل اجازه دهید قهوه و شکر به خوبی با آب موجود درون قهوه جوش مخلوط شود و سپس آن را بر روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید، اجازه بدهید قهوه به خوبی دم بکشد و سپس شعله آن را خاموش و برای مصرف کردن درون فنجان بریزید و از خوردن آن لذت ببرید. تهیه قهوه با جذوه همیشه لذت خاصی دارید، همچنین از طعم فوق‌العاده‌ای برخوردار است. با استفاده از موکاپات نیز می‌توان قهوه را دم کرد، ولی برخی ترجیح می‌دهند با جذوه قهوه خود را دم کنند و معتقد هستند که عطر و طعم قهوه درون جذوه بهتر از موکاپات یا هر وسیله دیگر است.

کلام آخر

تهیه قهوه با جذوه یا همان قهوه جوش در کشور ایران در بسیاری از قهوه‌خانه‌ها و حتی خانه‌ها رایج است. جذوه، تنها برای دم کردن قهوه نیست و از آن در کشورهای مختلف برای فعالیت‌های دیگر نیز استفاده می‌شود. قهوه جوش یا جذوه دارای شکل ظاهری متفاوتی با شیرجوش است و به راحتی می‌توان این را فهمید. جنس قهوه جوش معمولا از جنس مس و دسته آن چوبی است، برای آشنایی با قهوه جوش و تفاوت قهوه جوش با شیرجوش کافی است با چند مشخصه از جذوه و شیرجوش آشنایی داشته باشید. گردنه قهوه جوش باریک‌تر از قسمت پایینی آن است، این امر باعث می‌شود قهوه شما با بهترین کیفیت دم بکشد  در کشور ما از قهوه جوش بیشتر برای دم کردن قهوه ترک استفاده می‌شود، مردم ایران معتقد هستند که قهوه ترک در این وسیله در باکیفیت‌ترین حالت ممکن تهیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من