قهوه

چطور اثر کافئین را خنثی کنیم؟

چطور اثر کافئین را خنثی کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نه تنها مصرف بیش از حد کافئین بلکه مصرف بیشتر از حد مجاز هر ماده غذایی می‌تواند برای شما دردسرساز شود.
خنثی کردن کافئین

چه زمانی به خنثی کردن کافئین نیاز پیدا می‌کنید؟ اگر از طرفداران قهوه باشید حتما در طول روز هوس خوردن قهوه و رساندن کافئین به سرتان می‌زند. اما اگر در خوردن قهوه زیاده روی کرده و یا یک قهوه پرکافئین مصرف کنید، شاهد پدیدار شدن حالات غیرطبیعی در وضعیت جسمانی خود خواهید بود که این در واقع همان اثر کافئین است.

اگرچه کافئین خواص خوبی را به همراه دارد، اما مانند هر چیز دیگری خوردن بیش از حد کافئین هم شما را به دردسر می‌اندازد و باید به دنبال راهی برای خنثی کردن کافئین باشید. در این مقاله برخی از روش‌هایی که در زمینه خنثی کردن کافئین به شما کمک می‌کند را برایتان عنوان می‌کنیم.

چه زمانی به خنثی کردن کافئین نیاز دارید؟

خنثی کردن کافئین زمانی نیاز می‌شود که مقدار زیادی از کافئین به بدن شما رسیده باشد. به گفته متخصصان حوزه سلامت و تغذیه میزان مجاز مصرف کافئین در روز برای افراد بزرگسال چیزی در حدود 400 میلی لیتر یعنی 2 تا 4 فنجان قهوه در روز است. البته این میزان مجاز مصرف برای افراد بزرگسال است.

طبیعتا کودکان، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های کبدی، کلیوی و قلبی دارد و یا بانوان باردار باید مصرف خود را کنترل کرده و کمتر از حد مجاز گفته شده در روز قهوه بنوشند. در غیر این صورت عوارضی به سراغشان می‌آید که باید اقداماتی را در جهت خنثی کردن کافئین انجام دهند.

خنثی کردن کافئین

وقتی بعد از نوشیدن مقدار زیادی از قهوه و یا نوشیدن قهوه با دز کافئین بالا عوارض زیر به سراغتان آمد باید اقداماتی را برای خنثی کردن کافئین زیادی که مصرف کرده‌اید انجام دهید. در غیر این صورت هر بار مصرف بالای کافئین به تدریج عوارض شدیدتری را برای شما به همراه خواهد داشت. عوارض مصرف میزان زیاد کافئین شامل موارد زیر است:

  • بی قرار و بی تاب شدن و داشتن حس اضطراب
  • خشک شدن بدن در اثر تکرر ادرار
  • سردرد
  • احساس تنگی نفس و گرگرفتگی
  • افزایش ضربان قلب
  • تحریک پذیر و عصبی بودن
  • بی خوابی
  • لرزش عضلات

ضرورت خنثی کردن کافئین بالا در بدن

چنانچه از علاقمندان به نوشیدنی‌های کافئین دار نظیر قهوه هستید باید وابستگی خود به آن را کم کنید تا احتیاجی به خنثی سازی کافئین در بدن نداشته باشید. چرا که کافئین به نوعی اعتیاد آور بوده و در صورت مصرف مداوم به خوردن آن وابسته خواهید شد که این امر می تواند در برخی از افراد زیان های جبران ناپذیری را نیز به وجود بیاورد.

ضرورت خنثی کردن کافئین زمانی برایتان مشخص می‌شود که به تدریج شاهد بروز علایمی در وضعیت جسمانی خود می شوید. علایمی مانند تعرق‌های زیاد، بر هم خوردن نظم خواب شبانه، معده دردهای گاه و بی‌گاه و اسهال، عصبی شدن زودهنگام و سایر علایمی از این قبیل.

توجه داشته باشید که در اینجا وقتی از خنثی کردن کافئین صحبت می‌کنیم، منظور استفاده از یک منبع کافئین به مقدار زیاد مانند نوشیدن قهوه به میزان بیش از 4 فنجان در روز است و در صورت نوشیدن به اندازه قهوه، میزان مناسبی از کافئین را وارد بدن خود کرده اید که البته خواص مفیدی را نیز برای شما به همراه دارد.

اگر مصرف نرمالی از کافئین حدود 200 میلی گرم در روز را در پیش بگیرید، دیگر نیازی به خنثی کردن کافئین نخواهید داشت و از فواید آن بهره می‌برید. از جمله فواید کافئین می‌توان به تقویت حافظه، سم زدایی کبد و روده بزرگ، افزایش انرژی به ویژه برای ورزشکاران، افزایش رشد مو، کاهش خستگی، کاهش ابتلا به سرطان پوست و آب مروارید اشاره داشت.

خنثی کردن کافئین

نحوه خنثی کردن کافئین

اگر مقدار بالایی از کافئین را مصرف کرده و علایم سطحی دارید می‌توانید با راهکارهایی که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم، نسبت به خنثی کردن کافئین بالا در بدنتان اقدام کنید. اما اگر عوارض پدید آمده در شما شدید بود، به عنوان مثال دچار مشکل تنفسی، استفراغ و یا درد قفسه سینه شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای خنثی کردن کافئین در بدن راهکارهای زیر را انجام دهید:

  • پیش از هر چیز آب بنوشید.

نوشیدن یک لیوان یا بیشتر آب به ازای هر فنجان قهوه به شما کمک می‌کند تا بتوانید سریعتر کافئین را دفع کنید. باید به حدی آب بنوشید که ادرار شما زرد روشن باشد.

  • ورزش کنید.

یکی از روش‌های خنثی کردن کافئین ورزش کردن است. به وسیله ورزش کردن آب بیشتری مصرف خواهید کرد‌. از طرفی انرژی بالایی که در اثر نوشیدن قهوه بدست آمده نیز تخلیه می‌شود.

  • از خوردن غذاهایی که حاوی فیبر هستند و خوردن غلات خودداری کنید.

خوردن  غلات و فیبر سبب کاهش سرعت دفع کافئین می‌شود‌.

  • شیر بنوشید.

نوشیدن شیر به دلیل وجود کلسیم در آن سرعت دفع کافئین را در بدن شما بیشتر کرده و به خنثی کردن کافئین کمک می‌کند.

  • در صورت امکان مدیتیشن کنید.
  • معمولا از بین رفتن اثر کافئین و خنثی کردن کافئین در بدن حدود ۳ الی ۵ ساعت زمان می‌برد. می‌توانید در این مدت با انجام مدیتیشن خود را آرام کرده و منتظر از بین رفتن اثرات کافئین بمانید.
  • از دمنوش‌های آرامش بخش استفاده کنید.

استفاده از دمنوش‌های آرامش بخش می‌تواند عوارض ناشی از مصرف کافئین زیاد نظیر بی‌تابی و سردرد را در بدن شما کاهش دهد.

خنثی کردن کافئین

سخن پایانی برای خنثی کردن کافئین در بدن

نه تنها مصرف بیش از حد کافئین بلکه مصرف بیشتر از حد مجاز هر ماده غذایی می‌تواند برای شما دردسرساز شود. اگر از طرفداران قهوه هستید باید مراقب میزان مصرف قهوه خود در طول روز باشید. در غیر این صورت به راهکارهای خنثی کردن کافئین نیاز پیدا می‌کنید.

لازم به ذکر است که اگر به دلیل شرایطتان نسبت به مصرف کافئین حساس هستید، می‌توانید قهوه بدون کافئین و یا قهوه با رست بالا را خریداری کرده و میل کنید. چرا که رست بالای قهوه سبب کم‌تر شدن کافئین موجود در دانه می‌شود. اما بطور کلی باید حواستان باشد تا در طول روز بیشتر از ۴۰۰ میلی لیتر قهوه مصرف نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من