قهوه

نوشیدن قهوه برای قلب ضرر دارد یا خیر؟

نوشیدن قهوه برای قلب ضرر دارد یا خیر؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

طبق برخی تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته در زمینه تاثیر قهوه بر قلب محققان متوجه شدند که مصرف دو الی سه فنجان قهوه برای افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند، بسیار خطرناک و در بسیاری از مواقع منجر به بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود.
تاثیر-قهوه-بر-قلب

طبق برخی تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته در زمینه تاثیر قهوه بر قلب محققان متوجه شدند که مصرف دو الی سه فنجان قهوه برای افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند، بسیار خطرناک و در بسیاری از مواقع منجر به بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. در همین زمینه، آزمایشات دیگری بر روی همین افراد که چای سبز کافئین‌دار مصرف می‌کنند صورت گرفت، ولی این افراد هیچ گونه علائم منفی از خود نشان ندادند.

آزمایش دیگری در همین مورد در افرادی که به هیچ گونه بیماری مبتلا نبودند نیز صورت گرفت، جواب این آزمایش برخلاف آزمایش‌های اولیه بود و طی آن هیچ یک از افراد دچار بیمارهای قلبی عروقی و سکته نشدند. به طور کلی مصرف قهوه برای افراد سالم هیچ گونه ضرری به آن‌ها نمی‌رساند، البته اگر در میزان مصرف حد اعتدال را رعایت شود.

در برخی دیگر از تحقیقات صورت گرفته درباره تاثیر نوشیدن قهوه بر قلب، محققان پی بردند که مصرف قهوه باعث تپش قلب و همچنین افت فشار می‌شود؛ به همین خاطر نتیجه حاصله چیزی برعکس آزمایشات اولیه بود. به طور کلی در این زمینه نظریات و ایده‌های مختلفی وجود دارد که هیچ‌کدام تاکنون به صورت واضح محقق نشده است.

تاثیر قهوه بر قلب

فواید قهوه برای قلب با بررسی و آزمایشات متعدد

طبق یک پژوهش علمی انجام شده توسط محققان روسی بر روی اثر قهوه بر قلب متوجه شدند که نوشیدن یکی الی دو فنجان قهوه در طول روز به صورت مرتب در تایم صبح خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را ۵ درصد کاهش می‌دهد.  یک پزشک روسی به نام آنا کورنیویچ می‌گوید افرادی که دچار حمله و بیمار‌های قلبی شد‌ه‌اند با مصرف یک الی دو فنجان قهوه در طول روز می‌توانند تاثیر مثبتی بر روی سلامتی خود داشته باشند.

این پزشک در ادامه درمورد تاثیر نوشیدن قهوه بر قلب گفت محققان تاکنون هیچ گونه اثر منفی در اثر مصرف قهوه بر روی عروق خونی و قلب یافت نکرده‌اند، البته درصورتی که در مصرف حد اعتدال رعایت شده باشد. همچنین، افزود کافئین موجود درون قهوه نه تنها آسیبی به قلب شما نمی‌زند، بلکه باعث گردش خون بهتر شما و همچنین بهبود فعالیت‌های مغزی فرد مصرف کننده می‌شود.

وی نیز درمورد تاثیر قهوه بر قلب افزود که برای افزایش سلامتی و بهره‌مندی از تمام فواید قهوه، آن را بدون افزودنی‌هایی مثل شیر و شکر مصرف کنید؛ چراکه قهوه می‌تواند باعث چربی‌سوزی و از بین بردن چربی‌های کبد شود. آنا کورنیویچ همچنین افزود که اگر قصد تغییر رژیم غذایی خود را دارید و یا می‌خواهید فعالیت سنگین انجام دهید، حتما قبل از مصرف با پزشک معالج خود در این مورد صحبت کنید تا درمورد مصرف یا عدم مصرف به شما کمک کند.

طبق توصیه‌هایی پزشکی اثر قهوه بر سلامت قلب مصرف‌کننده خطری ایجاد نمی‌کند و حتی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد، اما در مدتی کوتاه پس از مصرف ممکن است فشار خون شما را بالا ببرد، شاید به همین علت است که برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که اگر فشارخون بالایی دارید از مصرف قهوه خودداری کنید.

پزشکی دیگر نیز در این رابطه افزود که قهوه دارای مقداری آنتی‌اکسیدان است، آنتی‌اکسیدان نقش موثری در پیشگیری از برخی از بیماری‌ها مثل سرطان، آلزایمر، زوال عقلی، پارکینسون و… دارد. این ماده نیز قادر است آسیب‌های سلولی و برخی از بیماری‌های خود ایمنی را به کمترین مقدار برساند، پس مصرف آن درصورت رعایت حد اعتدال فاقد هرگونه خطر است.

اثرات منفی قهوه بر قلب با بررسی نتایج و آزمایشات متعدد

تاثیر قهوه بر قلب همیشه مثبت نبوده و گاهی شاهد اثرات منفی آن در افراد بوده‌ایم. همانطور که می‌دانید، میزان کافئین موجود درون قهوه‌ها کاملا با یک دیگر متفاوت است. به همین دلیل مصرف بیش از حد قهوه به هیچ عنوان حتی به افراد سالم توصیه نمی‌شود.

از آنجایی که کافئین زیاد تپش قلب را بالا می‌برد و در نتیجه ممکن است فشار خون نیز بالاتر از حد نرمال برود. یکی از اصلی‌ترین نگرانی قهوه‌خورها به خاطر همین میزان کافئین است. زیرا علاوه‌بر افزایش ضربان قلب در گاهی اوقات نیز باعث وابستگی فرد مصرف کننده به کافئین می‌شود. با این وضع تا جایی که امکان دارد بیشتر از ۴ فنجان در طول روز قهوه ننوشید.

یکی دیگر از آثار منفی موجود در قهوه  می‌توان به افزودنی‌های آن اشاره داشت که دکتر آنا کورنیویچ به آن اشاره کرده بود‌. برخی از افراد به قهوه تلخ و بدون افزودنی علاقه‌ای ندارند. درحالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند قهوه خود را بدون افزودنی میل کنند. در همین راستا افزودنی‌هایی مثل قند و شکر باعث افرایش چربی و چاقی کاذب در افراد می‌شود.

تاثیر قهوه بر قلب

 اگر نگران تاثیر نوشیدن قهوه بر قلب خود هستید، چنانچه توانایی مصرف قهوه بدون افزودنی را دارید، حتما از اضافه کردن افزودنی‌ها خودداری کنید؛ چراکه سلامت بدنتان به خطر می‌افتد. به افرادی که نمی‌توانند قهوه را بدون شیرین کننده مصرف کنند پیشنهاد می‌شود از خرما، کاکائو،  شربت افرا، جوز هندی، روغن نارگیل، جو دوسر، استویا، دارچین و… که قند موجود در آن‌ها کاملا طبیعی است و سلامت بدن را به خطر نمی‌اندازد استفاده نمایید.

برای پیشگیری از تمام آثار مخربی که ممکن است با استفاده از مصرف قهوه برایتان پیش بیاید که البته بسیار نادر و کمیاب هستند، توصیه می‌شود میزان مصرف خود را جوری تنظیم کنید که نه تنها به بدن شما آسیب نرسد، بلکه سلامت بدن شما را تضمین شود، البته در کنار مصرف قهوه باید حتما یک رژیم غذایی سالم و بدون نقض داشته باشید. اگر تمام این عوامل گفته ‌شده در زمان مصرف را رعایت کنید می‌توانید اثر قهوه بر قلب خود را مشاهده کنید.

کلام آخر

طبق نتایج به دست آمده تاثیر قهوه بر روی قلب افراد سالم نه تنها خطری ایجاد نمی‌کند، بلکه سلامت آن‌ها را بالاتر می‌برد. در آزمایشی دیگر که بر روی افراد دارای فشارخون بالا صورت گرفت، محققان پی بردند که مصرف قهوه در این افراد خطر ساز و ممکن است باعث سکته و حمله‌های قلبی شود.

 اثبات این امر کاری دشوار است چون تاکنون در این زمینه آزمایش‌های مختلفی صورت گرفته‌است و نتایج حاصل با یک دیگر تطابق نداشتند. در یکی دیگر از آزمایش‌های انجام گرفته بر روی قهوه در این زمینه پزشکان پی بردند که مصرف یک الی دو فنجان قهوه در طول روز از نارسایی‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

زمانی می‌توان اثر قهوه بر سلامت قلب را مورد تایید قرار داد که مصرف کننده هم رژیم غذایی سالمی داشته باشد و هم از مصرف افزودنی‌ها مختلف مثل قند و شکر درون قهوه خودداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من