قهوه

چرا قهوه روی من اثر نمی‌کند؟

چرا قهوه روی من اثر نمی‌کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دلایل مختلفی تعیین کننده اثر قهوه بر روی بدن شما است. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با خوردن قهوه در طول زمان متوجه کم شدن اثر قهوه بر بدن خود شده باشید.در این مقاله عوامل مختلف موثر بر کاهش اثر قهوه در بدن را بررسی کرده و شما را با این عوامل آشنا می‌کنیم.
اثر قهوه

دلایل مختلفی تعیین کننده اثر قهوه بر روی بدن شما است. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با خوردن قهوه در طول زمان متوجه کم شدن اثر قهوه بر بدن خود شده باشید.در این مقاله عوامل مختلف موثر بر کاهش اثر قهوه در بدن را بررسی کرده و شما را با این عوامل آشنا می‌کنیم.

عمده دلایل کاهش اثر قهوه بر بدن

برخی از افرادی که از طرفداران قهوه هستند، با گذشت زمان متوجه کم شدن اثر قهوه بر روی بدن خود می‌شوند. به این معنا که دیگر خوردن قهوه مانند قبل آن‌ها را سرحال و پرانرژی نمی کند و یا مانند روزهای ابتدایی که شروع به خوردن قهوه کرده بودند، نمی‌توانند جلوی خوابیدن خود را بگیرند.

همه این علائم نشان‌دهنده کم شدن اثر قهوه بر بدن آن شخص است و می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. در این بخش مهم‌ترین عواملی که سبب می‌شود اثر قهوه رفته رفته در بدن شما کاهش یابد را نام برده و درادامه هر یک از این عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. استفاده کردن یک نوع قهوه خاص و عادت کردن بدن به آن نوع قهوه
  2. کم بودن میزان کافئین موجود در قهوه
  3. مصرف بیش از اندازه قهوه و کافئین
  4. برهم خوردن سطح تعادل کافئین
  5. کم بودن میزان قهوه
  6. زمان خوردن قهوه
  7. مصرف دارو
  8. کم آبی بدن
  9. سیگار کشیدن

10.عوامل ژنتیکی

 کم شدن اثر قهوه با عادت کردن به آن

اگر مدت مدیدی است که یک نوع قهوه خاص را مصرف می‌کنید، ممکن است به آن نوع از قهوه عادت کرده باشید. در نتیجه وقتی بعد از مصرف طولانی مدت آن نوع از قهوه به مرور سیستم بدن شما به آن قهوه عادت می‌کند و اثر قهوه بر روی شما مانند روزهای ابتدایی مصرف آن قهوه نخواهد بود.

اگر ازبین رفتن یا تقلیل یافتن اثر قهوه بر روی شما بر اثر این عامل باشد، بهترین راهی که می‌توانید آن را امتحان کنید تا تغییرات اثر قهوه بر روی بدن خود را ببینید، عوض کردن آن نوع از قهوه و امتحان کردن نوع جدید دیگری از قهوه است.

اثر قهوه

کاهش اثر قهوه با کم بودن میزان کافئین

یکی از عوامل دیگری که بر روی اثر قهوه بر بدن موثر است، میزان کافئین قهوه‌ای است که از آن استفاده می‌کنید. اگر به تازگی قهوه‌ای را خریداری کرده و با خوردن آن قهوه اثری در خود حس نمی‌کنید، ممکن است قهوه شما قهوه ای کم کافئین باشد که در این صورت باید به سراغ خرید قهوه با میزان کافئین بیشتری بروید.

اگر به جز عطر و طعم قهوه، اثر قهوه هم برایتان مهم است، در زمان خرید آن به تمام اطلاعات درج شده بر روی بسته‌بندی دقت کنید. چرا که کم کافئین یا پرکافئین بودن قهوه بر روی بسته‌بندی آن درج شده است. همچنین نوع قهوه تعیین‌کننده میزان کافئین آن است. به عنوان مثال قهوه عربیکا کافئین کمتر و ربوستا کافئین بیشتری دارد.

کاهش اثر قهوه در اثر مصرف زیاد

اگر بیش از اندازه نرمال در روز قهوه مصرف می‌کنید، به تدریج شاهد کم شدن اثر قهوه بر روی بدن خود خواهید بود. البته مصرف بیش از اندازه قهوه و کافئین در طول روز نه تنها منجر به کم شدن اثر قهوه بر روی بدن شما می‌شود، بلکه تبعات مخرب دیگری را نیز برای شما به همراه دارد.

به طور کل حداکثر میزان قهوه‌ای که برای بزرگسالان در طول روز توصیه می‌شود، حدود 400 میلی گرم است و اگر میزان مصرف قهوه شما در طول روز از این مقدار فراتر رود، هم اثر قهوه بر بدن خود را از بین می برید و هم علائمی همچون بی قراری، تپش قلب، اختلالات خواب و سایر مواردی از این قبیل در شما پدیدار می‌شود.

کم شدن اثر قهوه با بر هم خوردن تعادل مصرف

برخی از مصرف‌کنندگان قهوه به ویژه بسیاری از دانشجویان و یا کنکوری‌ها که قهوه را برای بیدار نگه داشتن خود انتخاب کرده‌اند، در طول زمان مقدار مصرف قهوه خود را کم یا زیاد می‌کنند. این بر هم خوردن سطح تعادل قهوه و افزایش دادن تدریجی مقددار آن در طول زمان سبب کم شدن اثر قهوه خواهد شد. 

اگر حس می‌کنید نیاز به خوردن قهوه بیشتری برای بیدار ماندن دارید، پس حتما اثر قهوه در شما از بین رفته و یا کم شده است. دراین مواقع می‌توانید همانطور که پیشتر عنوان شد، قهوه خود را عوض کرده و از قهوه دیگری استفاده کنید. اما باید حد مصرف آن رارعایت کرده و از تعادل در مصرف آن خارج نشوید.

اثر قهوه

کم بودن میزان قهوه و اثر نکردن آن

می‌توان کم بودن میزان قهوه ای که مصرف کرده‌اید را از جمله عوامل کم بودن اثر قهوه دانست. ناگفته نماند که در هنگام مصرف قهوه باید به عواملی همچون سن، وزن و سایر عوامل مرتبط توجه داشته و سپس با توجه به این عوامل مقدار قهوه متناسب با خودتان را سفارش دهید.

با چند بار خوردن قهوه و مشاهده اثر قهوه بر روی بدن خود میزان متناسب با بدنتان را خواهید دانست. به عنوان مثال اگر با خوردن تک شات اسپرسو اثری که باید را در خود مشاهده نکردید، خواهید دانست که برای دفعه بعد به جای تک شات اسپرسو دبل شات سفارش دهید تا کافئین آن متناسب با بدن شما باشد.

ارتباط اثر قهوه با زمان خوردن آن 

از دیگر عواملی که می تواند در اثر قهوه بر روی بدن تاثیرگذار باشد، زمان نوشیدن قهوه است. در حقیقت اینکه چه زمانی و در چه شرایطی از حالات خود اقدام به نوشیدن قهوه می‌کنید، خود می‌تواند میزان اثر قهوه بر روی بدن شما را افزایش یا کاهش دهد. 

به عنوان مثال اگر قصد شما از خوردن قهوه، بیدار ماندن و جلوگیری از خوابیدن است، پس باید قهوه را زمانی میل کنید که دچار خواب الودگی نشده باشید. در این حالت اثر قهوه بیشتر است تا زمانی که خواب بر شما غلبه کرده باشد. پس همینکه احساس خستگی کردید، قهوه را بنوشید تا اثر قهوه در شما ظاهر شود.

 تداخل اثر قهوه و مصرف دارو   

به دلیل داشتن کافئین به طور کلی نوشیدن چای یا قهوه با دارو توسط پزشکان منع می‌شود. اما مصرف برخی از این داروها نه تنها اثر قهوه در بدن را خنثی می‌کند بلکه مصرف قهوه و این داروها به طور همزمان عوارضی را برای شما به همراه خواهد داشت. پس اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، از نوشیدن قهوه همزمان با آن صرف نظر کنید.

داروهای تیروئید، دارویهای مربوط به سرماخوردگی و آنفولانزا، داروی دیابت، داروهای آلزایمر، داروهای آسم، داروهای بیماری پوکی استخوان، داروهای ضد افسردگی و همچنین داروهای ضد روان پریشی، داروهای خواب آور و داروهای مربوط به کنترل فشار خون از جمله داروهایی هستند که نباید همزمان با قهوه خورده شوند.                                                                                     

کاهش اثر قهوه با کم آبی بدن

کم آبی بدن را می‌توان از دیگر عوامل دخیل در اثر قهوه بر روی بدن دانست. بسیاری از افراد به‌جای مصرف آب مورد نیاز در طول شبانه روز اقدام به مصرف قهوه می‌کنند و افزایش مصرف قهوه تکرر ادرار و در نتیجه کاهش آب بدن را د ر این افراد به دنبال دارد.

با کاهش آب بدن فرد دچار کاهش فشار خون شده و احساس خستگی و بی حالی می‌کند. بدین ترتیب به با هم به سراغ قهوه می‌رود. اما به دلیلی که در بالا به آن اشاره کردیم، با از دست رفتن آب بدن این فرد نمی تواند انرژی لازم را از قهوه دریافت کند و در واقع اثر قهوه در بدن او از بین می‌رود.

اثر قهوه

کاهش اثر قهوه با سیگار کشیدن

افرادی که سیگاری هستند،  در طول مدت زمان مصرف قهوه به تدریج شاهد کم شذن اثر قهوه بر روی بدن خود خواهند بود. چرا که بدن این افراد به سبب استفاده از سیگار واکنش متفاوت‌تری نسب به کافئین از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل مصرف سیگار از عوامل کاهش اثر قهوه است.

به عبارتی افرادی که سیگاری هستند، نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، در مدت زمان کمتری کافئین مصرف شده را جذب و هضم می‌کنند. بنابراین در طول زمان نیاز بدن این نوع افراد به کافئین بیشتر شده و در طول مدت زمان شاهد کم شدن اثر قهوه بر روی بدن خود خواهند بود.

 ارتباط کاهش اثر قهوه با عوامل ژنتیکی

در موارد بالا به عوامل دخیل در اثر قهوه بر روی بدن پرداختیم. همه عوامل ذکر شده در بالا از عوامل قابل تغییر است و شما می‌توانید با تغییر آن عامل اثر قهوه بر بدن خود را تغییر دهید. اما در برخی ازموارد عدم اثرگذاری قهوه بر روی بدن به هیچ وجه قابل تغییر نیست و آن هم زمانی است که این عامل ژنتیکی باشد.

برخی از گیرنده‌هایی که در DNA  ما وجود دارد، نحوه اثر قهوه به عبارتی کافئین را در بدن تعیین می‌کند. همچنین دو ژن دیگر که به کلسترول و قند خون متصل است نیز تعیین کننده این اثر هستند. در برخی از افراد این گیرنده و ژن‌ها با کافئین رابطه خوبی ندارد و در نتیجه کافئین با بدن این افراد سازگار نیست.

سخن پایانی درباره اثر قهوه

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با عوامل دخیل در اثر قهوه بر بدن آشنا سازیم. اگرمتوجه کاهش و یا از بین رفتن اثر قهوه بر روی بدن خود شده‌اید می‌توانید با خواندن این مطلب و بررسی هر یک از ده عامل ذکر شده علت این موضوع را بدن خود جستجو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من