قهوه

اصطلاحات قهوه، هر انچه در دنیای پر رمز و راز قهوه بایستی بدانیم.

اصطلاحات قهوه، هر انچه در دنیای پر رمز و راز قهوه بایستی بدانیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در صنعت قهوه، طیف وسیعی از اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با قهوه وجود دارد. از این رو توضیح همه این مفاهیم و اصطلاحات نیازمند زمان بسیار زیادی است.
اصلاحات-قهوه

امروزه صنعت قهوه، به عنوان صنعت وسیعی در دنیا شناخته می‌شود. به همین دلیل مطالب و اطلاعات زیادی در مورد آن وجود دارد. قهوه یک نوشیدنی ساده نیست بلکه یک دنیای پیچیده از اصطلاحات و واژگان متفاوت دارد. اگر به فرهنگ نامه قهوه سر بزنید می بینید که اصطلاحات قهوه به دو دسته مهم تقسیم‌بندی شده است. دسته اول اصطلاحات کلی مربوط به ساختار خود قهوه است. دسته دوم اصطلاحات مربوط به کافه، نحوه دم کردن قهوه، ابزارهای مربوط به قهوه و… است.

اصطلاحات تخصصی قهوه

اگر از علاقمندان به قهوه بوده و از طرفداران پروپاقرص کافی شاپ‌ها هستید، به تبع باید با اصطلاحات تخصصی قهوه آشنایی داشته باشید تا بتوانید راحت‌‌تر با قهوه ارتباط برقرار کرده و قهوه مناسب با ذائقه خود را شناسايي کنید و همان را سفارش دهید.

  • اسیدیته:

اصطلاح اسیدیته قهوه از اصطلاحات تخصصی قهوه‌ است. این اصطلاح در واقع به طعم ترشی قهوه اشاره دارد. وجود اسیدیته درون قهوه در کنار طعم تلخی که دارد؛ مقداری مزه ترش می‌دهد. شناخت اسیدیته قهوه سبب رسیدن به درک درستی از انواع قهوه و طعم‌های مختلف آنها می‌کند. واژه اسیدیته قهوه با واژه اسید قهوه متفاوت است. گرچه از نظر ظاهر کلمه شباهت دارند ولی در معنا و مفهوم با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

  • باتری:  

در میان واژگان مربوط به  قهوه اصطلاحی به نام باتری وجود دارد. این اصطلاح در واقع همان چربی قهوه بوده و چربی موجود در قهوه اصولا چربی موجود در داخل دانه‌های قهوه است. چگونگی آسیاب کردن قهوه در کم و زیاد شدن این چربی نقش موثری دارد. در واقع هرچه دانه‌ها ریزتر باشند مقدار چربی بیشتری نسبت به دانه‌های درشت خواهند داشت. از این رو درجه آسیاب قهوه با چربی دانها‌ها ارتباط مستقیمی دارد.

اصلاحات قهوه
  • رست:

اصطلاح رست یکی از معروفترین اصطلاحات تخصصی مربوط به قهوه بوده و رست قهوه به معنای برشته کردن و بودادن قهوه در اثر حرارت است. رست قهوه یک کار تخصصی بوده و نیازمند مهارت بالایی است. چرا که برشته کردن قهوه، آخرین مرحله از مراحل کاشت، داشت و برداشت قهوه است. رست قهوه دارای مراحلی به نام‌های لایت، مدیوم و دارک است. قهوه در هر یک از این مراحل با درجه‌های مختلفی حرارت دیده و برشته می‌شود.

  •  آروما:  

در میان اصطلاحات قهوه یک اصطلاح بسیار مهم به نام آروما وجود دارد . آروما در واقع همان عطر قهوه است که به اندازه طعم قهوه اهمیت دارد. هنگام درست کردن قهوه وقتی آب جوش را روی پودر قهوه می ریزید، بویی که به مشامتان می‌رسد، همان آروما است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تشخیص قهوه خوب از بد، شناخت آروما قهوه است. افرادی که در زمینه قهوه مهارت دارند معمولا از طریق بوی قهوه به کیفیت آن پی می‌برند.

  • کافئین:

معروف‌ترین و پر استفاده ترین واژه در بین واژگان صنعت قهوه همین کافئین است. یک فنجان قهوه دارای مقدار قابل توجهی کافئین است. وجود کافئین در قهوه درواقع یکی از علل محبوبیت این نوشیدنی هم به شمار می‌رود. در اصل وجود کافئین در قهوه سبب افزایش ترشح هورمون دوپامین در بدن شده و در نتیجه سبب افزایش انرژی روزانه افراد می‌شود. از این رو نوشیدن قهوه به صورت روزانه در برنامه غذایی افراد وجود دارد.

  • براینی:

یکی از واژگان صنعت قهوه اصطلاحی به نام براینی است. قهوه دم کشیده اگر مصرف نشود طعم شوری به خود می‌گیرد که معمولا بلااستفاده می‌شود. این طعم شور همان‌ براینی است. بهتر است قهوه بلافاصله بعد از آماده شدن، مصرف گردد. قهوه اگر به صورت گرم و تازه مصرف نشود عطر و بو و فواید خود را از دست می‌دهد.

  • کرما:

 از دیگر اصطلاحات تخصصی مربوط  به قهوه می‌توان به اصطلاح کرما اشاره کرد. کرما در واقع نوعی روغن کاراملی با رنگ تیره است که بر روی  قهوه اسپرسو قرار می‌گیرد. کرما وظیفه حفظ  طعم تازگی و بوی خوب اسپرسو را بر عهده دارد. همچنین کیفیت بخشیدن به اسپرسو و بالا بردن مرغوبیت آن از دیگر وظایف مهم کرما است.

اصلاحات قهوه

واژگان صنعت قهوه

  • باریستا:

 از واژگان صنعت قهوه، باریستا اصطلاحی آشنا و شناخته شده است. وقتی شما در کافی شاپ‌‌ها قهوه سفارش می‌دهید، کسی که سفارش شما را اماده می‌کند، باریستا نام دارند. باریستا  شخصی است که توانایی درست کردن نوشیدنی‌های مختلف بر پایه قهوه را دارد. باریستاها به قدری حرفه‌ای هستند که در کمترین زمان، قهوه یا نوشیدنی‌های مختلف را آماده می‌کنند. داشتن باریستای خوب و کاربلد برای هر کافه‌ای از واجبات است.

  • کاپینگ:

در صنعت قهوه یک کار تخصصی و حرفه ای وجود دارد به نام کاپینگ. این کار در واقع چشیدن و ارزیابی عطر و طعم قهوه است. کاپینگ قهوه توسط افراد حرفه ای و کاربلد انجام میشود. متخصصان این کار تمامی مراحل درست کردن قهوه را ارزیابی می‌کنند کرده و طعم و مزه قهوه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. کار آنها با بو کردن اولیه دانه قهوه آغاز شده و با دم کردن قهوه و بو کردن و چشیدن طعم نهایی پایان میابد.

  •  میکس یا بلند:

منظور از عبارت میکس کردن یا بلند کردن، مخلوط دو یا چند گونه از انواع مختلف قهوه است. به دلیل تفاوت گونه‌ها و دانه‌های مختلف قهوه با یکدیگر، گاهی اوقات قهوه‌ها را میکس می‌کنند. میکس قهوه عربیکا با قهوه ربوستا از معروفترین میکس‌ها است. گاهی اوقات هم باریستاها یا صاحبان فروشگاه قهوه، برای خلق یک طعم جدید و متفاوت به نسبت‌های مختلف، دانه یا پودر قهوه را باهم ترکیب می‌کنند تا یک قهوه با طعم متفاوت بسازند.

  •  اسکرین:

 شاید این واژه را کمتر شنیده باشید. منظور از اسکرین قهوه، اندازه و درشتی دانه‌های قهوه است. هرچه اسکرین بزرگ‌تر باشد در اصل دانه قهوه درشت‌تر است. دانه‌هایی با اسکرین بزرگ‌تر معمولا قیمت بالاتری هم دارند. اسکرین زیر ۱۵ به منزله ریز بودن دانه‌های قهوه و اسکرین ۲۰ به منزله درشت بودن دانه‌ها است.

کلام اخر درباره اصطلاحات قهوه

در صنعت قهوه، طیف وسیعی از اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با قهوه وجود دارد. از این رو توضیح همه این مفاهیم و اصطلاحات نیازمند زمان بسیار زیادی است. به دلیل گستردگی اصطلاحات تخصصی قهوه می‌توانید برای یادگیری راحت‌تر، مطالب مربوط به قهوه را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کرده و سپس اصطلاحات مربوط به هر بخش را جدا جدا مطالعه کنید. این روش جهت یادگیری تمام اصطلاحات قهوه می‌تواند روش موثری واقع شود. اصطلاحات توضیح داده شده در مطلب فوق به صورت کلی‌تر بوده و فقط بخشی از اصطلاحات گسترده مربوط به قهوه را به صورت خلاصه و متخصر پوشش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من