قهوه

آیا چای و قهوه باعث کم آبی بدن می‌شود؟

آیا چای و قهوه باعث کم آبی بدن می‌شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تاثیر قهوه بر بدن مانند هر مواد خوراکی یا نوشیدنی دیگر گاه مثبت و گاه در جهت منفی است. برای اینکه یک فرد معمولی بتواند از ویژگی‌های مثبت قهوه بهره‌مند شود و از نوشیدن یک فنجان قهوه خوشمزه لذت ببرد، بهتر است اعتدال را در مصرف قهوه رعایت کند.
تاثیر-قهوه-بر-بدن

از آنجایی که نوشیدن یک قهوه گرم وخوشمزه برای طرفداران قهوه لذت بخش است، امکان زیاده روی و مصرف بیش از اندازه آن هم دور از انتظار نیست. همانطور که قهوه بر بدن تاثیرات مثبتی دارد در برخی موارد سبب آسیب هم می‌شود. به منظور جلوگیری از آسیب قهوه به بدن و بهره‌مندی از فواید آن بهتر است، در مصرف قهوه اعتدال را رعایت کرد. به همین منظور برای درک بهتر تاثیر قهوه بر بدن در این مقاله همراه ما باشید.

تأثیر قهوه بر بدن و مزایای آن

از جمله مزایا و تاثیر قهوه بر بدن می‌توان به کاهش درصد ابتلا به بیماری های کبدی، بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب بدن و کاهش درصد ابتلا به افسردگی اشاره داشت. از جملات تاثیر قهوه بر بدن که بیشتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد، ایجاد وابستگی بدن به این نوشیدنی است.

وابستگی بدن به قهوه به دلیل وجود کافئین بوده و از آنجایی که کافئین یک محرک است لذا در اثر قطع مصرف قهوه نشانه‌هایی مانند سردرد، بی‌خوابی، سرگیجه و گرفتگی عضلات در بدن فرد رخ دهد. شایان ذکر است که قهوه مزایای خوبی هم دارد که از جمله آنان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تأمین انرژی بدن

 مصرف درست و به اندازه قهوه، یک منبع خوب برای تامین انرژی روزانه است. از انجایی که بین فعالیت فیزیکی روزانه و مصرف قهوه ارتباط مستقیمی وجود دارد، وجود محرکی به نام کافئین در قهوه سبب افزایش انرژی و کاهش خستگی و خواب آلودگی می‌شود. پزشکان درباره تاثیر قهوه بر بدن تحقیق کرده و طبق اطلاعات به دست آمده معتقدند که نوشیدن یک قهوه گرم و خوشمزه موجب افزایش ترشح هورمون شادی و نشاط در بدن می‌شود.

تاثیر قهوه بر بدن
  • کاهش وزن و چربی بدن

مصرف روزانه قهوه قبل از ورزش و باشگاه موجب افزایش سطح انرژی و کاهش اشتهای کاذب شده و در نتیجه سبب لاغری و کاهش وزن هم می‌شود.  همچنین مصرف قهوه باعث جلوگیری از ذخیره اضافی چربی در بدن شده و در نتیجه سبب تناسب اندام می‌شود. اگر شما به دنبال لاغری و تناسب اندام هستید، حتما در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش، نوشیدن قهوه را هم در برنامه روزانه خود قرار دهید تا بعد از مدتی از نتیجه این برنامه لذت ببرید.

  • جلوگیری از ابتلا به بیماری

نوشیدن یک فنجان قهوه خوشمزه به صورت متوالی و روزانه سبب جلوگیری از بیماری‌های مربوط به حافظه مانند آلزایمر و پارکینسون می‌شود. این نظریه طبق تحقیقات انجام شده توسط پزشکان متخصص اثبات شده و طبق مطالعات انجام شده افرادی که قهوه را به صورت متوالی مصرف می‌کنند، کمتر در معرض بیماری‌های نام برده قرار می‌گیرند. این بیماری‌ها با اینکه درمان قطعی ندارند، اما با مصرف قهوه تا حدی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

مضرات قهوه برای بدن

تاثیر قهوه بر بدن همیشه در جهت مثبت و مفیدی نیست. گاهی اوقات عدم مصرف اصولی قهوه سبب اختلالاتی از قبیل بالا بردن احتمال ناباروری در اقایان، احتمال افزایش رفلاکس معده، بالا بردن فشار خون، تپش قلب و اضطراب و تکرر ادرار می‌شود. شایع‌ترین اختلالی که مصرف نادرست و بیش از اندازه قهوه در بدن  افراد به وجود می‌آورد کم آبی بدن است. ناگفته نماند که مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های دیگر مانند چای هم بر کم آب بودن بدن تاثیر میگذارد.

کم آبی بدن با چای یا قهوه به دلیل وجود کافئین و مصرف بیش از اندازه آن است. هنگام نوشیدن چای و قهوه کافئین موجود در آنها سبب افزایش ادرار در افراد می‌شوند. اگر این روند طولانی مدت ادامه یابد و مصرف چای و قهوه موجب تکرر ادرار گردد، بدن با کم آبی مواجه می‌شود. از این رو قهوه و چای با کم آبی بدن یک رابطه مستقیم دارد. برای افرادی که با این مشکلات مواجه هستند توصیه پزشکان به حداقل رساندن مصرف چای و قهوه است.

تاثیر قهوه بر بدن

چه کسانی نباید قهوه مصرف کنند؟

تاثیر قهوه بر بدن برای تمامی افراد یکسان نیست. ممکن است مصرف قهوه تغییراتی در یک فرد ایجاد کند که در فرد دیگری این تغییرات احساس نشود. اما پزشکان به صورت تخصصی به افرادی که دارای بیماری‌ها یا اختلالاتی در بدن هستند توصیه می‌کنند تا از مصرف قهوه پرهیز کنند. در ادامه مطلب به مواردی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند، اختلالاتی که با مصرف قهوه سازگاری ندارند را بهتر بشناسید.

۱: افرادی که زمینه استرس شدید دارند و مستعد حملات عصبی هستند، به هیچ وجه نباید قهوه پرکافئین مصرف کنند.

۲: افرادی که به صورت مداوم دچار اسهال می‌شوند، بهتر است قهوه مصرف نکنند.

۳:  به مادران باردار و شیرده توصیه می‌شود تا از مصرف قهوه اجتناب کنند.

۴: افراد مبتلا به اختلالات خواب و کم خوابی نباید قهوه بخورند زیرا باعث تشدید بی‌خوابی آنها می‌شود.

۵: کودکان، به ویژه کودکان زیر ۱۲ سال مجاز به مصرف قهوه نیستند.

۶: افراد مبتلا به رفلاکس و ناراحتی‌های معده بهتر است از مصرف قهوه خودداری کنند.

۷: افراد دارای اختلالات مثانه از جمله تکرر ادرار نباید قهوه بخورند، زیرا باعث تشدید این اختلال در بدن می‌شود.

۸: آقایان و خانم‌هایی که دچار مشکلات ناباروری هستند، بهتر است از مصرف قهوه اجتناب کنند.

۹: بیمارانی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند هم جز کسانی محسوب می‌شوند که مصرف قهوه برای آنها منع شده است.

کلام آخر درباره تاثیر قهوه بر بدن

تاثیر قهوه بر بدن مانند هر مواد خوراکی یا نوشیدنی دیگر گاه مثبت و گاه در جهت منفی است. برای اینکه یک فرد معمولی بتواند از ویژگی‌های مثبت قهوه بهره‌مند شود و از نوشیدن یک فنجان قهوه خوشمزه لذت ببرد، بهتر است اعتدال را در مصرف قهوه رعایت کند. با مصرف درست، به موقع و به مقدار نیاز، بدن نسبت به دریافت کافئین دریافتی واکنش شدید و منفی نشان نمی‌دهد. در نتیجه مصرف قهوه به بدن آسیب نمی‌رساند و تاثیر آن مثبت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من