قهوه

آیا قهوه می‌تواند باعث رفلاکس معده شود؟!

آیا قهوه می‌تواند باعث رفلاکس معده شود؟!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تاثیر قهوه بر رفلاکس معده در افراد متفاوت است؛ به‌ گونه‌ای که در برخی درجه حساسیت بالاتری و در برخی دیگر سطوح پایین‌تری دارد. برای جلوگیری از اسیدی شدن معده، بهتر است، میزان کافئین موجود درون قهوه را به حداقل برسانید.
تاثیر قهوه بر-رفلاکس معده

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای طرفداران قهوه پیش می‌اید، اثر قهوه بر رفلاکس معده است، در جواب باید گفت بله، قهوه می‌تواند باعث رفلاکس معده شود. قهوه به دلیل داشتن کافئین، پس از مصرف باعث به انقباض درآمدن عضله‌های مری و معده می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده در مورد این موضوع، محققان متوجه شدند که میزان اسید موجود درون قهوه چیزی بین 4.5 الی ۵ است. مصرف قهوه نه تنها بر روی افرادی که از بیماری رفلاکس معده رنج می‌برند تاثیرگذار است، بلکه در صورت عدم رعایت اعتدال در مصرف، باعث انقباض و اسیدی شدن معده در افراد سالم نیز می‌شود.

تاثیر قهوه بر رفلاکس معده در افراد متفاوت است؛ به‌ گونه‌ای که در برخی درجه حساسیت بالاتری و در برخی دیگر سطوح پایین‌تری دارد. برای جلوگیری از اسیدی شدن معده، بهتر است، میزان کافئین موجود درون قهوه را به حداقل برسانید. هرچه میزان کافئین کمتر باشد، دستگاه گوارش به آن واکنش کمتری نشان می‌دهد. قهوه دی کف یا همان قهوه بدون کافئین در اینجا می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که هم رفلاکس معده دارند و هم به خوردن قهوه علاقمند هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا راه‌های جلوگیری از رفلاکس معده را به شما معرفی کنیم.

تاثیر قهوه بر رفلاکس معده

۷ راه‌ جلوگیری از رفلاکس معده بعد از خوردن  قهوه

در ورودی معده همه ما یک دریچه به نام مری تحتانی وجود دارد که این دریچه پس از عبور نوشیدنی یا خوراکی بسته می‌شود. اگر پس از عبور غذا دریچه به خوبی بسته نشود یا اگر قبل از ورود کامل غذا به معده بسته شود، رفلاکس معده ایجاد می‌شود. رفلاکس در بیشتر مواقع باعث سوزش سردل و ترش کردن معده می‌شود. برای جلوگیری از این معضل و درمان آن  بعد از مصرف قهوه می‌‌توانید از طریق راه‌های زیر می‌توانید تأثیر قهوه بر رفلاکس معده را کاهش دهید. 

  • قهوه کم اسید: قهوه ذاتاً یک محصول اسیدی است و گاهی اوقات با مصرف یک فنجان آن ممکن است، معده شما به آن واکنش نشان دهد و باعث اسیدی شدن معده یا همان رفلاکس شود، ولی اگر از جمله افرادی هستید که دستگاه گوارش شما حساس است، سعی کنید از قهوه کم اسید و کافئین‌زدایی شده مصرف نمایید. در حال حاضر بر روی برخی از دانه‌های قهوه، روش‌های مختلفی جهت کاهش اثر قهوه بر رفلاکس معده درحال انجام است تا میزان اسید موجود در آن را بدون تغییر طعم و عطر آن را کاهش دهند.
  • ارتفاع پایین: طبق آزمایش‌های انجام شده بر روی دانه‌هایی که در ارتفاع روییده می‌شوند با نوع دیگر که در مناطق کم ارتفاع رشد می‌کنند، محققان متوجه شدند که دانه‌هایی که در مناطق کوهستانی و مرتفع پرورش داده می‌شوند اسیدی‌تر از نوع مناطق کم ارتفاع هستند، پس اگر با مصرف قهوه دچار رفلاکس معده می‌شوید بهتر است ابتدا درمورد نوع قهوه و محل کشت آن کمی تحقیق و مطالعه کنید.
  • قهوه رست شده و دارک: برای کاهش تاثیر قهوه بر رفلاکس معده می‌توانید از قهوه رست شده و دارک استفاده کنید. توجه داشته باشید هرچه قهوه دراک‌تر باشد، میزان اسید موجود در آن‌ کمتر خواهد بود و ممکن است کمتر به رفلاکس معده دچار شوید.
  • گیرنده‌های اسید: یکی دیگر از موارد خنثی‌کردن اثر قهوه بر رفلاکس معده می‌توان به گیرنده‌های اسیدی اشاره کرد. افرادی که تاکنون با کمک این روش پیش رفته‌اند این ترفند را موثر و کارآمد معرفی کرده‌اند. با استفاده از این ترفند، می‌توانید از شر تاثیر قهوه بر رفلاکس معده خلاص شوید.
  • دم کردن سرد: دم کردن سرد، یکی دیگر از روش‌های خنثی کردن اسید موجود درون قهوه است. در این روش، لازم است یک الی ‌سه فنجان قهوه را درون ۴ الی ۵ فنجان آب سرد مخلوط و سپس آن را به مدت ۱۲ ساعت درون یخچال قرار دهید و بعد از آن مورد استفاده قرار دهید. البته می‌توانید نوشیدنی خود را بیشتر از این زمان درون یخچال قرار دهید تا به‌خوبی ته‌نشین و اسید موجود آن کمتر شود. به کمک این روش اسثتنایی می‌توان یک قهوه فوق‌العاده خوش عطر و طعم و با تلخی کمتری استخراج نمود. همچنین، دم کردن با آب سرد باعث می‌شود ۷۰ درصد اسید موجود درون قهوه استخراج نشود و مانع جلوگیری از تاثیر قهوه بر رفلاکس معده شود.
تاثیر قهوه بر رفلاکس معده
  • پوسته تخم مرغ: یکی موثرترین را‌ه‌هایی که می‌توان با کمک آن اثر قهوه بر رفلاکس معده را کاهش داد، استفاده از پوسته تخم مرغ است. برای اینکه میزان اسید موجود درون قهوه را کاهش دهید، می‌توانید پوسته قهوه را خرد کرده و درون قهوه بریزید و سپس دم کنید با استفاده از این روش می‌توانید مقدار زیادی از اسید موجود قهوه را از بین ببرید و سپس با خیالی راحت‌ آن را نوشجان کنید. پوسته تخم مرغ به دلیل خنثی بودن قادر است طعم تلخ و اسیدی قهوه را به خود جذب کند، برای این کار لازم است یک الی دو پوسته تخم مرغ را به خوبی شستشو دهید، سپس آن‌ها را با دست خرد و درون سبدی که قهوه را در آن می‌ریزد قرار دهید. سپس آن ها را با هم دم کنید. پس از دم کردن شما یک قهوه سالم خواهید داشت بدون آن که در طعم و عطر آن تغییری حس شود.
  • مقدار نمک: رفلاکس معده با قهوه یکی از معضل‌هایی است که برخی از قهوه‌خورها درگیر آن بوده به همین دلیل برخی به دنبال راه‌حلی برای کاهش آن هستند. استفاده از نمک قبل از دم کردن درون یک فنجان قهوه نیز روش خوبی برای کاهش اسید موجود درون قهوه است. اگر روش دیگری دردسترس نداشتید برای کاهش اسید موجود درون قهوه یک و نهایتا یک و نیم قاشق چای خوری به قهوه خود نمک اضافه کنید، مواظب باشید بیش از حد اندازه نریزد چون ممکن است قهوه شما شور شود.

کلام آخر

تاثیر قهوه بر رفلاکس معده گاهی به قدری باعث اذیت شدن فرد می‌شود که مصرف کننده راه‌های متعددی برای کاهش آن را امتحان می‌کند. مهم‌ترین راهکارهایی که با کمک آن می‌توان اثر قهوه بر رفلاکس معده را به حداقل رساند، استفاده از قهوه رست شده و دارک، پوسته تخم مرغ، کاهنده اسید، استفاده از نمک، دم کردن سرد، استفاده از قهوه مناطق کم ارتفاع و.. است. چنانچه شما هم رفلاکس معده با قهوه را تجربه کرده‌اید، با استفاده از راهکارهای گفته شده در این مطلب می‌توانید این مشکل را به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من