قهوه

آب مناسب قهوه کدام است | اهمیت آب در تهیه قهوه و طعم قهوه تا چه اندازه است؟

آب مناسب قهوه کدام است | اهمیت آب در تهیه قهوه و طعم قهوه تا چه اندازه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با وجود اینکه آب یک مایع شفاف است، اما ممکن است املاح موجود در آن برای تهیه قهوه مناسب نبوده و در نهایت طعم خوبی را به ما ندهد. در برخی موارد ممکن است آبی که برای نوشیدن استفاده می‌کنیم را گزینه مناسبی برای تهیه قهوه بدانیم. درصورتی که این تصور اشتباه است.
آب-مناسب-قهوه

آب مناسب قهوه و کیفیت پودر قهوه دو عنصر مهم برای تهیه یک قهوه خوشمزه است. بیشتر از نصف یک فنجان را آب پر می‌کند و بقیه فنجان توسط قهوه پر می‌شود. از این رو هرچه کیفیت آب مصرفی بالا باشد، خروجی و طعم نهایی قهوه بهتر خواهد بود.

 این آب است که با نفوذ درون دانه‌های آسیاب شده قهوه، کار عصاره‌گیری را انجام داده و قهوه را آماده مصرف می‌کند. اصولا اگر آب مصرفی در تهیه قهوه مناسب باشد، طعم و عطر قهوه به درستی استخراج می‌شود و تعادل طعم قهوه از بین نمی‌رود.

نقش آب در تهیه قهوه

با وجود اینکه آب یک مایع شفاف است، اما ممکن است املاح موجود در آن برای تهیه قهوه مناسب نبوده و در نهایت طعم خوبی را به ما ندهد. در برخی موارد ممکن است آبی که برای نوشیدن استفاده می‌کنیم را گزینه مناسبی برای تهیه قهوه بدانیم. درصورتی که این تصور اشتباه است.

یک آب شاید برای نوشیدن مناسب باشد، اما ممکن است برای ترکیب با پودر قهوه، گزینه مناسبی نباشد. بنابراین نقش آب به دلیل وجود ترکیبات مختلف، در درست کردن قهوه نقشی مهم و حیاتی است. تأثير آب در طعم قهوه به حدی بالاست که متخصصان این حوزه به صاحبان کافه‌ها پیشنهاد می‌کنند تا یک شیر آب تصفیه شده در کافه تعبیه کنند.

ترکیبات آب چیست و چه تاثیری بر طعم قهوه دارد؟

شاید برایتان سوال باشد که وقتی از تأثیر اب در طعم قهوه صحبت می‌کنیم، دقیقا منظورمان چیست؟ باید بدانید که این مایع شفاف و حیاتی بر خلاف ظاهر روان و سبکی که دارد، در برخی اوقات از نظر ساختاری سخت می‌شود چرا که آب دارای مقادیر زیادی منزیم، نمک و پتاسیم است. وجود هرکدام از این مواد در آب، برای تهیه یک قهوه خوشمزه ضروری است.

آب مناسب قهوه

مقدار بالای هر یک از این مواد یا بلعکس کم بودن هر یک از این عناصر تشکیل دهنده آب، بر استخراج عطر و طعم قهوه تاثیر می‌گذارد. هرچه وجود این مواد در آب زیاد باشد، اصطلاحا آب سخت می‌شود. در نتیجه آب سخت، باعث تغییر مزه قهوه و طعم آن می‌شود. البته میزان سختی آب در مناطق مختلف ایران متفاوت بوده و در برخی از شهرها بسیار بیشتر از حد نرمال است.

آب مناسب قهوه، آبی است که دارای مقادیر مناسب و متعادلی از انواع مواد معدنی باشد. برای مثال: وجود نمک در ترکیبات آب، در فرایند تهیه قهوه کمک زیادی به آزاد شدن عطر و طعم قهوه می‌کند. در صورتی که مقدار نمک موجود در آب از حد مجاز کمتر یا بیشتر باشد، طعم قهوه به سمت ترشی زیاد یا تلخی بیشتر، می‌رود. از این رو وجود بیش از اندازه هر یک از مواد معدنی یا نبود آنها در آب، باعث سخت شدن یا بدون خاصیت بودن آن می‌شود و طعم اصلی قهوه را تغییر می‌دهد.

آب مناسب قهوه

آبی که در فرایند تولید قهوه از آن استفاده می‌شود، بهتر است اصطلاحا آب نرم باشد. آب نرم به آبی گفته می‌شود که کمترین مقدار مواد معدنی را در خود جای داده است. آب نرم بر خلاف آب سخت، آب مناسب قهوه است. آب نرم در اثر استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب به دست می‌آید. این دستگاه‌ها با هدف سالم سازی و پاکسازی آب از هرگونه آلودگی و مواد معدنی سخت، تولید شده‌اند. اخیرا استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب بین مردم رایج شده و چندین سال است که مردم آب لوله‌‌کشی خانه را تصفیه و سپس استفاده می‌کنند.

آلودگی آب و تاثیر آب بر طعم قهوه

اگر از آب مناسب قهوه، یا آب تصفیه شده برای تهیه قهوه روزانه خود استفاده‌ نمیکنید، باید بدانید که هنوز طعم اصلی قهوه را نچشید‌‌اید. آلاینده‌های موجود در آب مانند: باکتری‌ها، ویروس‌ها، موادی مثل کلر و… همگی تاثیر مستقیمی بر روی طعم قهوه می‌گذارند. اگر این آلودگی‌ها از آب جداسازی نشوند، موجب بوی بدن و طعم ناخوشایند قهوه می‌شوند. عموما به منظور مصرف آب شهری، به آن کلر می‌زند، اما این کلر اگر در فرایند تهیه قهوه از آب جدا نشود موجب بوی بد قهوه می‌شود.

جوشاندن آب، یک راه آسان برای سالم‌سازی آن

اگر دسترسی به آب سالم برای شما سخت است، یا به هر دلیلی  نمی‌توانید از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده کنید، بهترین را برای به دست آوردن آب مصرفی در تهیه قهوه، جوشاندن آب است. وقتی آب به وسیله گرما و حرارت به نقطه جوش می‌رسد، باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در آن کامل از بین می‌رود. از این رو آب سالم‌تری خواهید داشت. برای استفاده از آب جوشانده شده در تهیه قهوه‌ اکسپرس توسط اسپرسوساز، بهتر است اجازه دهید آب بعد از جوش، سرد شود. سپس درون مخزن دستگاه ریخته و از آن استفاده کنید.

آب مناسب قهوه

دمای آب برای تهیه قهوه

آب مناسب قهوه، بعد از اینکه از آلودگی‌ها پاک شده و تبدیل به یک آب سبک‌ با میزان متعادلی از مواد معدنی شد، موضوع تاثیر دمای آب بر روی قهوه پیش می‌آید. آب مناسب قهوه آبی است که تا حد مجاز گرم شده باشد تا پودر قهوه در اثر برخورد با آب گرم طعم و بوی خود را آزاد می‌کند. بنابراین میزان درجه گرمی آب باید به صورت دقیق تنظیم شود. درجه دمای آب در تهیه قهوه‌های مختلف متفاوت است.

در تهیه قهوه اسپرسو توسط اسپرسوساز، آب گرم با دمای حدودا ۹۵ تا ۹۷ درجه که نزدیک به نقطه جوش است از میان پودر قهوه تمپ شده، عبور و عصاره قهوه را خارج می‌کند. اگر دمای آب کمتر باشد یا پودر قهوه با شدت بیشتری تمپ شده باشد، عبور جریان آب از آن به مشکل می‌خورد. در نتیجه اسپرسو عطر و طعم همیشگی خود را از دست می‌دهد.

کلام آخر درباره آب مناسب قهوه

 به طور کلی آب مناسب قهوه، آبی سالم بدون آلودگی، سبک، دارای مواد معدنی متعادل با PH  مناسب است. از آنجایی که تاثیر آب در طعم قهوه بر کسی پوشیده نیست، به منظور تهیه یک نوشیدنی سالم حتما از آب تصفیه شده استفاده کنید. دستگاه‌های تصفیه آب به میزان قابل توجهی می‌توانند در این زمینه مفید و کمک کننده باشند. قهوه‌ای که از آب نرم و سالم تهیه می‌شود، قطعا طعم متعادل و عطر بهتری خواهد داشت. از طرفی جدای از موضوع تأثیر آب در طعم قهوه باید توجه داشته باشید که آب دارای املاح می‌تواند منجر به کاهش عمر دستگاه‌های شما شود. چرا که این نوع آب با سختی بالا رسوبات زیادی را با خود به همراه دارد و با رسوب‌گیری در دستگاه به مرور منجر به خرابی و کاهش طول عمر دستگاه‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من